Mediáció - Közvetítői eljárás

Mediácóról (békés vitarendezésről) kicsit bővebben


A mediáció a legkézenfekvőbb, legegyszerűbb és egyben legoptimálisabb megoldás az emberi konfliktusok kezelésére.

A mediáció célja a konfliktusból és káoszból, az esetleges félelemből egy nyugodt, együttműködő, rendezett felek közti kapcsolat és kommunikációs tér létrehozása.

A mediáció során a felek az ügy urai maradnak, bármikor megszakíthatják és újrakezdhetik a folyamatot.

A mediátor nem a vita tárgyát képező témák, szakmák szakértője, hanem a konfliktusoké. Nem bíró, nem ügyész és nem is ügyvéd, tehát nem ítélkezik, nem vádol és nem is véd.

A konfliktusban lévő személyek a mediáció során egyenrangú félként nem a bűnbakot keresik, hanem a jövőre irányuló közösen elfogadható és teljesíthető megoldást.

A mediáció végén nincs vesztes, csak nyertes!

A mediáció során elhangzottak szigorúan bizalmas információk, amiket egyik fél és a mediátor sem adhat ki senki számára.

A mediáció viszonylag gyors, körülbelül max. 4 hónapot vesz igénybe, mivel az esetek többségében 1-3 találkozási alkalom elég a felek egyezségkötéséhez.

Mediáció szerepe

Többen felvetettétek: "Tényleg, eddig is a megbékélésre törekedtél, de, addig jó, amíg nincs a mediációra szükségem! Békés vitarendezés? Nem ellentmondás ez?"

Ezen elgondolkodva arra jutottam, hogy hasznos lehet számotokra, ha leírom, hol segíthet a mediáció, amire elsőre nem gondoltatok a békés vitarendezés lehetősége kapcsán.

Szerintem hosszútávon nem éri meg bosszankodni, mert a harag nem csak rossz tanácsadó, hanem tudományosan igazolt tény, hogy megbetegíti a lelket, később pedig a testet is. Zsörtölődésre egy magyar ember számára mindig adódik ok: a boltos nem volt kedves a kiszolgálásnál, nem adott jól vissza; a gyerek otthon felejtette az uzsonnát; az asszony megkarcolta a kocsit; a biztosító nem fizet; az eladó nem veszi vissza a hibás terméket stb. - az ilyen jellegű problémáktól a hosszútávon megromló kapcsolatokat eredményező párkapcsolati-, szomszédok közti, üzleti-, stb. vitákig.

Az a jó a mediációban, hogy alkalmazható mindenhol, ahol két fél között vita és hosszantartó zsörtölődés támadhat.(Vannak kivételek, erről később fogok írni). Okot szolgáltatthatnak azok, akikkel együtt élünk, vagy akik szűkebb és tágabb értelemben, választottan vagy alkalomszerűen benne vannak vagy belemásznak az életterünkbe. Előfordulhat: ágyban, asztalnál, házban és házon kívül, munkahelyen és boltban, a szerelőnél és a szolgáltatónál, és igen, még a manikűr-, pedikűr-, kozmetikus-, fodrász, stb. esetében is.

Néhány példával meg szeretném megmutatni, hogy mennyire gyakorlatiasan lehet alkalmazni a mediációt a mindennapi idegeskedések és "amikor meglátom a másik felet, már felszökik a pumpa" érzés helyett. A példák lehet ismerősek lesznek:

  • példa:

Egyik fél: a telekszomszéd egy ideje nem metszi a fákat, az ágak átlógnak az én földemre, ezért a paradicsompalántáim nem kapnak napfényt és nem hoznak termést.

Másik fél: megöregedtem, már nem tudok fát metszeni, kisnyugdíjasként pedig nincs annyi pénzem, hogy embert fogadjak erre a munkára. Rokonságom elfoglalt. Gyerekeim és unokáim külföldön élnek. Sokszor adtam át gyümölcsöt azelőtt a szomszédba, de mostanra a fák sem teremnek annyit.

  • példa

Egyik fél: "a szomszéd évek óta nem javítja meg a kerítését és ezért nem csak csúnya és rendezetlen látványt nyújt a házam környéke, de potenciális veszélyt is jelent a házam biztonságára nézve."

Másik fél: "évek óta újítom fel a házat, ígéretet tettem, hogy a végén egy normális kerítésszakaszt kap, de elfogyott a pénzem és lassabban halad az építkezés, mint azt vártam".

  • példa

Egyik fél: az óvodában hiába szóltam, hogy ne tömjék meg a gyereket, mert refluxos, mégis kötelező neki mindent megenni.

Másik fél: nekünk a gyermekek étkeztetésére különösen oda kell figyelni. Gyakori, hogy a gyermek maga kéri az ételt, mert éhes. Ha anyuka nem hoz neki megfelelő ételt, amiből mintát is le tudunk adni az ÁNTSZ-nek, akkor azt kapja, mint a többi gyerek.


Ezekben az esetekben a napi zsörtölődés és egymást gyalázó hangnem elkerülhető, ha a felek bevonnak egy szakembert, aki úgymond egyik fél felé sem pártosan, "moderálja" a beszélgetést úgy, hogy mindkét fél nyugodt hangnemben el tudja mondani álláspontját és közösen találnak megoldást nézeteltérésükre.

Mindenki vágyik a békés együttélésre, és a békét legtöbben úgy képzeljük el, amiben nincs eltérő nézet, nincs belső ellenérzés senki felé. Az Oxford English Dictionary az "amicable" (békés) melléknevet így írja le: "characterised by friendliness and absence of discord" ("a barátságossággal és a viszálykodás hiányával jellemezhető"). Közismert, hogy a vita békétlenséget eredményez, belső reakciókat vált ki, ami indulatkitörésekre és heves külső megnyilatkozásokra is sarkallhat. A fenti példák is mutatják, hogy a viták, konfliktusok elkerülhetetlenül a napjaink részét képezik, bekúsznak a hálószobába, a gyerekszobába, a kórházi ágyba, a temetőig elkísérve az embert. Hasznos hát tudni, hogy van módszer és van megoldás, nem muszáj hosszútávon gyűlölködni, meg lehet próbálni megállapodni, megszakítva ezzel a rossz közérzetet eredményező zsörtölődések láncát. Hosszú távon többe kerül az orvos és az idegcsillapító, mint a megállapodás esélyét jelentő mediációs eljárás.

Mivel az eljárás költséghatékony, gyors, önkéntes és titkos, ezért szerintem egy próbát mindenképpen megér.

Fontos tudni, hogy mikor nem alkalmazható a mediáció. Következő posztomban erről lesz szó.

Ha megszólított bármelyik példa, és nem tudod eldönteni, hogy a te esetedben lehet-e mediálni, keress bátran, szigorú titoktartás mellett, szakmailag felkészülten igyekszem segítségedre lenni.

A bejegyzés tartalmának szerzői joga kizárólag dr. Léner-Pintér Sára egyéni ügyvédet és mediátort illeti meg.

A bejegyzés tájékoztató jellegű, nem számít tanácsadásnak.

Ki segíthet átmenni a nehézség hídján a biztonságot adó megegyezéshez?

Hogyan válasszon közvetítőt?

1. Nyomon követhető a munkája

Tudta Ön, hogy hivatalosan csak azok számára engedélyezett, hogy közvetítői tevékenységet végezzenek, akik felvételt nyertek az Igazságügyi Minisztérium által vezetett és online is elérhető  névjegyzékbe, azaz teljesítik ezek feltételeit és mindezt az előírt hivatalos iratokkal az Igazságügyi Minisztérium felé igazolták is?

A közvetítői névjegyzék azoknak a mediációval,  békés vitarendezéssel foglalkozó szakembereknek az adatbázisa, akik megfelelnek a 2002. évi LV. törvény 5. §-ában leírt feltételeknek. A közvetítői névjegyzék az alábbi linken található:

 https://inyr.im.gov.hu/mediators/name-search

Az én  IM azonosító számom: T/003362

2. Pontos információt nyújt telefonon és az első személyes találkozáskor a felek számára arról, hogy

  • mi a mediáció, mik a szabályok
  • mennyi időt vesz igénybe
  • mennyibe kerül a mediáció
  • mi várható a mediációtól.

3. Elérhető a felek számára a megadott időpontokban és elérhetőségeken.

4. Szimpátia - ha a mediátor hiteles (az elképzelt és a valóság találkozik egymással) a felek számára, akkor megbízzák a mediátort a közvetítésre.


Mivel foglalkozom?

  1. párkapcsolati mediáció, hogy újra induljon a normális hangnemben folytatott beszédfolyam a felek között

  2. válási mediáció, hogy a legkevesebb sérülést okozva a legkedvezőbb megoldásokat tudják megtalálni

  3. szülő-gyermek közti mediáció, hogy újraépüljön a bizalom légköre a szülő és a gyermek között

  4. munkaügyi mediáció, hogy megértsék egymás prioritásait és együtt tudjanak egy cél érdekében dolgozni

  5. egyéb polgárjogi mediáció, hogy a viták ne akadályozzák a felek gazdasági érvényesülését
  6. közösségi mediáció, hogy a közösségi háló megmaradjon a sokszínű világlátás ellenére is

  7. iskolai mediáció, hogy a fiatalok megtanulják, hogy az agresszió nem megoldás

AMIRE NÁLAM BIZTOSAN SZÁMÍTHAT

  1. folyamatosan fejlesztett szakmai tudás
  2. empátia
  3. koncentrált, személyre szóló figyelem a közös siker érdekében
  4. diszkréció


Családunk folyóirat - 2022. december | XXIV. évfolyam 3. számban megjelent az írásom  a tanácsadást és tanács elfogadás témakörében.

Milyen elemektől kell, hogy egy jó iránymutatás megóvja az embert? Milyen a jó tanács? Ki a jó tanácsadó?

https://veszprem.csaladpasztoracio.hu/csaladunk-magazin-2022-03/

 A cikk a 10. -11. oldalon olvasható teljes terjedelemben.